ZZP en MKB

Kleine ondernemers —en zeker zelfstandigen— komen wel eens bij mij met de vraag ‘ik moet een website maar ik kom er niet helemaal uit wat er op moet’. De vraag ‘hoe presenteer ik mijzelf’ is best moeilijk als je (a) nog zoekende bent

Als je last hebt van het feit dat je jezelf altijd ‘van binnenuit’ bekijkt
naar wat je zelf wilt en (b) nog onzeker bent over de vraag of er wel klanten zijn die jouw diensten willen, en (c) als je over jezelf schrijft en daarom automatisch last krijgt van het feit dat je jezelf altijd ook ‘van binnenuit’ bekijkt.

Ik heb als nevenactiviteit geregeld collega-ondernemers geholpen (soms als ruildienst) om hun producten en diensten goed neer te zetten. Zo schreef ik een serie medische webteksten voor een diergeneeskundig centrum in ruil voor de diervriendelijke sterilisatie van onze hond. Dat ging middels een kijkoperatie. Het juiste woord is trouwens 'castratie', ook bij teefjes. Zo leer je van elke klus weer wat.
En zo zijn er andere klanten geweest waaronder een pyschologenpraktijk, een bureau op het gebied van verzuimbeleid, twee coaching- en adviesbureaus, een financieel dienstverlener, een eigenaar van een restaurantketen, een salessupportbusiness, een interieurstyliste, een ondernemer in de duurzaamheidsbranche, een trainingsactrice. Het ging hier om maken van een SWOT-analyse, sparren over de businessstrategie, opzet van een businessplan, houden van brainstormsessies voor de website, het produceren van teksten en kiezen van de juiste beelden.

Ik ben eerlijk en kan confronterende vragen stellen
Een enkele keer heeft een traject bij mij ertoe geleid dat mensen besloten hebben om niet door te gaan met hun onderneming. Dat klinkt een beetje onheilspellend, maar ik vind het belangrijk om te melden. Ik denk dat niet iedereen geschikt is voor het bestaan als zelfstandige, en als ik het gevoel heb dat iets niet past, dan ben ik ook eerlijk en stel ik wel confronterende vragen. Zoals een (irritante maar ware) tegeltjeswijsheid zegt: ‘Eerlijk duurt het langst.’

Voor werk in de zuiver commerciële sector word ik minder vaak gevraagd dan voor werk bij overheid, zorg en onderwijs, hoewel ik het wel degelijk een leuke sector vind. Vooral het maken van pure reclame (slogans/ vlotte tekstjes) spreekt mij aan.

Een van mijn leukste voorbeelden in die richting vind ik de huis-aan-huis-folder die ik maakte voor Albert Heijn Paterswolde. Een fantastisch bedrijf met mensen die hart voor de zaak hebben en vooral ook heel sociaal zijn. Ik heb hierin met veel plezier samengewerkt met Martine Hoving van Bureau Hovaneden voor fotografie en design.