ZZP en MKB
Kleine ondernemers —en zeker zelfstandigen— komen wel eens bij mij met de vraag ‘ik moet een website maar ik kom er niet helemaal uit wat er op moet’. De vraag ‘hoe presenteer ik mijzelf’ is best moeilijk als je (a) nog zoekende bent
Ik heb als nevenactiviteit geregeld collega-ondernemers geholpen (soms als ruildienst) om hun producten en diensten goed neer te zetten. Zo schreef ik een serie medische webteksten voor een diergeneeskundig centrum in ruil voor de diervriendelijke sterilisatie van onze hond. Dat ging middels een kijkoperatie. Het juiste woord is trouwens 'castratie', ook bij teefjes. Zo leer je van elke klus weer wat.
En zo zijn er andere klanten geweest waaronder een pyschologenpraktijk, een bureau op het gebied van verzuimbeleid, twee coaching- en adviesbureaus, een financieel dienstverlener, een eigenaar van een restaurantketen, een salessupportbusiness, een interieurstyliste, een ondernemer in de duurzaamheidsbranche, een trainingsactrice. Het ging hier om maken van een SWOT-analyse, sparren over de businessstrategie, opzet van een businessplan, houden van brainstormsessies voor de website, het produceren van teksten en kiezen van de juiste beelden.
Voor werk in de zuiver commerciële sector word ik minder vaak gevraagd dan voor werk bij overheid, zorg en onderwijs, hoewel ik het wel degelijk een leuke sector vind. Vooral het maken van pure reclame (slogans/ vlotte tekstjes) spreekt mij aan.
Een van mijn leukste voorbeelden in die richting vind ik de huis-aan-huis-folder die ik maakte voor Albert Heijn Paterswolde. Een fantastisch bedrijf met mensen die hart voor de zaak hebben en vooral ook heel sociaal zijn. Ik heb hierin met veel plezier samengewerkt met Martine Hoving van Bureau Hovaneden voor fotografie en design.








