Geweldloos communiceren

Geweldloos communiceren is wel wat. Je kunt er heel erg ruzie mee krijgen, dat weet ik uit ervaring.  Maar het blijft een nobel streven. Te weinig nageleefd in de praktijk ook. Het klinkt zo simpel.

– Leef je eigen waarheid na.
– Kwets de ander nooit nodeloos.
– Hou rekening met de behoeften van de ander.

Waarbij  het adagium nummer 1 (leef je eigen waarheid na) nooit verwaarloosd mag worden. Dat zeg ik er bij. Want bij verwaarlozing daarvan wordt elke interactie vroeger of later een nare drilpudding met vieze velletjes in de jellybelly. Maar dit even terzijde.

Wat ik mij afvraag is of het eigenlijk zelfs maar theoretisch mogelijk is om aan geweldloze marketing te doen. Dat zou toch interessant zijn nietwaar? Welke marketingadviezen geef je dan? Nou, dan kom ik hierop uit:

  • Verkoop alleen kippenvoer dat je graag je eigen hennetjes zou voeren – schrijf alleen reclame voor zaken waar je zelf echt blij van wordt. Dat is het waarheidsdingetje.
  • Zeg niet dat je gek bent als je niet naar Specsavers gaat, maar zeg dat je er verstandig doet om naar Specsavers te gaan. Kwets niemand nodeloos. Hm?
  • Kijk bij je marketingonderzoek naar de echte behoeften van mensen. Wat hebben ze werkelijk nodig?  Hou rekening met de behoeften van de ander.

Kijk, dan krijg je toch wel wat anders. Een afname van humoristische (bijna altijd deels ook ‘agressieve’) reclame (jammer?). Een daling van verkoop van spullen die niet wezenlijk bijdragen aan het welzijn van mensen (au au – totale instorting!). Een toename van eerlijke verhalen (leuk als het echt echt is), minder kwetsende stereotypering (altijd fijner), meer open dialoog op de markt van vraag en aanbod (meestal als erg nuttig aangeprezen in theorie). Het is een hele uitdaging waar de nieuwe marketinggeneratie voor staat. Het vraagt ook een nieuw soort humor, denk ik. Maar vooral ook: interesse en aandacht. Ik zou het leuk vinden good-practicevoorbeelden te verzamelen. Gewoon kijken of zoiets ook kan. Dan gaan we ermee door.